RAUTATIE - POHJANMAAN RATA JA SUUPOHJAN RATA
Rautatien saaminen Pohjanmaalle tuli ensi kerran esille 1863
-64 Valtiopäivillä, mutta se ei saanut kannatusta.
Ratahanke herätti kuitenkin jatkuvaa kiinnostusta ja toimintaa.
Asia oli valtiopäivillä esillä useaan otteeseen,
mutta päätöstä ei tehty. Luvattiinpa Kauhajoeltakin
välillä ilmaista työvoimaakin, jos hallitus avaisi
tutkimuslinjan Kauhajoen pitäjän läpi. Ja mikäli
rata sitten rakennettai- siin, kuntalaiset antaisivat ilmaiseksi
tarvittavan maan. Haluttiin, että rata kulkisi Hämeenkangasta
Kankaanpään läpi Ilmajoelle. Toiveet kuitenkin
valuivat hukkaan kun valtiovalta 1877 -78 valtiopäivillä
päätti rakentaa Pohjanmaan radan sisämaan
kautta. Rata vihittiin 29.9. 1883.
Suupohjan rata -hankkeen otti esille kristiinalainen
valtiopäivämies, sittemmin kauppaneuvos C. A. Carlström
1882 valtiopäivillä, jo ennen Pohjanmaan radan valmistumista.
Kauhajoella suunnitelmasta puhuttiin ensi kerran kuntakokouksessa
27.12.1884, ja kunta lupasi sitä varten viljelemätöntä
maata ilmaiseksi ja viljellystä perittäisiin arvion
mukainen korvaus. 1888 valtiopäivillä C. A. Carlström
anoi tutkimuksen suorittamista sopivim- man ratasuunnan aikaansaamiseksi
Seinäjoelta Kristii- naan. Hanke raukesi jälleen vaikka
radan rakentamiselle olisi ollut hyvät perusteet sikäli,
että seutu, jonka läpi rautatietä on ehdotettu
rakennettavaksi on kaikkein viljavimpia Suupohjassa ja koko maassa.
Ilmajoki on tunnettu kautta Suomen, samoin Kurikka, Kauhajoki
ja Lapväärtti.
Rautatiestä keskusteltiin pitkin 1890-lukua erityisesti
Ilmajoen Maamiesseurassa. 17.2.1896 pidettiin Mantilan kestikievarissa
radanvarsikuntien yhteinen kokous, jossa Kauhajokea edustivat
talolliset Aapeli Toivakka, Juha Ikkelä, Otto Marttila,
Herman Pukkila ja J. H. Siltanen. Kokouksessa valittiin komitea
viemään asiaa eteenpäin, ja puhuttiin läntisestä
yhdysradasta Vaasan radalta Porin radalle siinä toivossa,
että yleinen huomio kohdistuisi asiaan paremmin. Seuraavassa
ratakokouksessa Kristiinassa kesäkuussa 1896 radan kulkusuunnaksi
määriteltiin Seinäjoki ja Ilmajoki joen itäpuolta
Kurikkaan, Kauhajoen Aronkylään, kirkolle ja Päntäneelle
sieltä Karijoen kautta Kristiinaan. Rataan kuuluisi myös
haara Kauhajoelta Honkajoen kautta Kankaanpäähän
ja Porin radalle.
Radan rakentaminen otettiin käsiteltäväksi
valtiopäivillä 1900, jolloin suunta oli vielä
määrittelemättä. Valtion rautatiekomitea
ehdotti kapearaiteisen radan rakentamista Seinäjoelta Porin
radalle ja Kristiinaan tai Kaskisiin. Tämän säädyt
hyväksyivät 1900. Keisari ei kuitenkaan vahvistanut
valtiopäivien päätöstä. Kapearaiteisen
radan rakentamista eivät kuitenkaan tulevan kulkuväylän
ympä- ristökunnat hyväksyneet, sillä sitä
pidettiin loukkauksena. Valittiin lähetystö esittämään
asia hallitukselle.
Ilmajoen Maamiesseura kutsui kesällä 1901 koolle Suupohjan
maamiespäivät Korpisaareen, missä käsiteltäisiin
ratakysymystä. Otto E. Könni alusti ko- kouksessa ehdotuksen
yksityisen rautatien rakentamisesta Seinäjoelta Kristiinaan
tai Kaskisiin. Perustettaisiin osakeyhtiö; maanomistajat
antaisivat tarpeellisen maan, puutavaran ja työvoiman osakkeita
vastaan. Kiskojen ja liikkuvan kaluston hankintaan anottaisiin
valtiolainaa. Kokouksen osanottajat olivat innostuneita ja päätökselle
hurrattiin, vaikka järkevimmät osanottajat yrittivät
toppuutella ja vakuuttaa, että rata-asia etenee myös
valtiopäivillä. Myöhemmin kun Könni oli tarkemmin
paneutunut kustannuslaskelmiin ja toteuttamismahdolli- suuksiin
ei hän enää ollut yhtä optimistinen. Ja vuoden
lopulla hän myönsi: "Vaan tuo asia tuntuu suuremmalta
asialta valmistettavaksikin kuin mihin ollaan kehittyneitä
ja on siis ainakin toistaiseksi kokonaan nukkunut."
Kesällä 1902 lähti Helsinkiin lähetystö,
jossa Kauhajoen edustajana F. S. Risku anomaan "armollista
esitystä ensi valtiopäiville rautatien rakentamisesta
Seinäjoki - Kaskinen." Kun maan uusi kenraalikuvernööri
ruhtinas Obolenski 1904 lähti Suomen kiertomatkalle Ilmajoen
Maamiesseura lähetti lähetystön puhumaan kenraalikuver-
nöörille Suupohjan radan puolesta Seinäjoen asemalle
2.9.1904. Obolenski lupasi puolestaan silloin tehdä kaiken
voitavansa asian toteuttamiseksi.
Vuoden 1904-05 valtiopäivillä Kristiinan edustaja
C. A. Carlström esitti ratasuuntaa Seinäjoki - Kristiina
- Kaskinen, mutta porvarissääty asettui kielteiselle
kannalle eikä päätöstä tullut. Samaan
aikaan 23.12.1904 maakun- nan miehet kokoontuivat Kauhajoen nuorisoseuralle
miettimään tilannetta. Vuoden 1905-06 ylimääräisillä
valtiopäivillä C. A. Carlstöm ja Kaskisten edustaja
Gustaf Mattson saivat vihdoin voitettua porvarissäädyn
vastarinnan ja myönteinen päätös
tehtiin. Keisari antoi vihdoin määräyksen rautatien
rakentamisesta Seinäjoelta Kaskisiin 11.12.1906.
Päätöksen varmistuttua tehtiin kustannuslaskelmat
ja arvio oli lopulta 15.274.000 markkaa. Ratalinja oli päätetty
vetää Teuvan kautta Kristiinaan ja Kaskisiin. Kauhajoella
haluttiin radan tulevan kirkolle ja kaartavan nykyistä Aninkujan
vartta jyrkästi Kainastolle ja Teuvalle. Toisessa vaihtoehdossa
tyydyttiin siihen, että rata kaartaisi Teuvalle Aronkylästä.
Rautatieviranomaisilla lienee ollut myös suunnitelmat radan
tekemisestä suoraan Harjankylästä Teuvalle, ns.
Riskun väärällä rata saatiin kulkemaan Aronkylän
kautta Teuvalle. Rakennussuunni- telmat valmistuivat 1909 ja
työt aloitettiin saman vuoden lokakuussa.
Kahden vuoden kuluttua rata oli valmis Teuvan Perälään
asti ja liikenne valmiilla rataosalla aloitettiin marraskuussa.
Aluksi liikennöi yksi juna päivässä. Vain
kaksi viikkoa junaliikenteen alkamisesta 15.11.1911 avattiin
aseman toisen luokan postitoimisto, joka kesäkuun alussa
1914 muutettiin ensimmäisen luokan postitoimistoksi. Kainaston
asema sai toisen luokan postitoimiston kesäkuun alusta 1912.
Koko rata Kristiinaan ja Kaskisiin valmistui kesällä
1913 ja se avattiin virallisesti liikenteelle 1.8.1913. Toista
junavuoroa ei vain heti tullut. Hiljaisesta liikenteestä
huolimatta Suupohjan radan ensimmäinen kuolemaan johtanut
onnettomuus sattui jo 4.4.1914 Ilmajoella Penttilän kohdassa,
jossa kauhajokelainen nuorukainen Latva-Äijö jäi
junan alle.
Suupohja oli vihdoinkin saanut rautatien, jonka merkitys näkyi
monin tavoin talouselämässä. Terva ja puutavara
kuljetettiin Aronkylään Mattilan asemalle, josta se
lastattiin Kristiinan ja Kaskisten junaan. Perustettiin uusia
kauppoja. Radan varteen rakennettiin saha 1917 ja muita yrityksiä.
Toinen rautatieasema Kainastolla vilkastutti kylän elämää
ja se kohosi kylän keskipisteeksi. Rata työllisti oman
paikkakunnan väestöä ja toi uusia ihmisiä
ja uudenlaisia elämänmuotoja asemanseuduille. Aronkylä
olikin pitkään tärkeä keskus ja kokoontumispaikka.
Henkilöliikenne Suupohjan radalla loppui 1968.
takaisin
Kristiina Kanerva
Lähteet: Liisa Ruismäki / Kauhajoen historia, Aulis
J. Alanen / Ilmajoki vuoden 1809 jälkeen
|